Alla inlägg under januari 2010

Av Lisa Prytz - 31 januari 2010 12:09

Igår kom min kusins son Philip med mig hem för att sova över

Vi skulle åka skridskor, men Billingeskolan hade då visst inte spolat ngn is i år:-( eller så hittade vi den inte under all snö?

 

Men vi får istället ta oss en tur på isen i Ulvåker:-)

 

Alla Balineser härhemma har varit överlyckliga att ha Philip hos sig, dem har bivit burna och kramade i oändlighet och Philip leker pratar och pysslar med dem.

 

 

 

Mötte dagen och det var -15 garder kall vinter ute:-)//Lisa

Av Lisa Prytz - 26 januari 2010 20:42

Nu har jag bestämt mig för att Q får heta Q fast med engelskt uttal så att det låter lite som "Kjo"

 

På torsdag blir han 8 veckor och det är bara fyra veckor kvar tills han kommer hem till oss, bäst att njuta av friden och stillheten i gardinerna så länge det varar för sedan blir det full fart för han är en riktig lite vildbase...hoppas Hugo tar honom i hampan så dem inte lierar sig och bildar "the Gang":-)

 

Mötte dagen och det var tisdag//Lisa

 

 

      

Av Lisa Prytz - 22 januari 2010 17:32

Jaha, då var det åter dax att ta sig en tripp ner till Nässjö för att hinna ta sig en titt på dem små Orientalvarianterna och även Lilla Q då givetvis.

 

Angelica har nu tagit hem sin avelshane Oboy, en siamesvariant med Kida som mamma och den underbart vackra och trevliga Balineshanen Leo till pappa (efter min Maxen).

 

www.coralreefs.se

 

 

Sedan bär det iväg ner till Hässleholm, skall bli jättetrevligt för i dem krokarna har jag aldrig tidigare varit även om jag varit både i Malmö och Kristianstad.

 

Till Skåne eller Blekinge skulle jag mycket väl kunna tänka mig att flytta mitt bohag därnere finns värmen och ljuset mycket tidigare än hos oss häruppe i mörkret:-)

 

 

Mötte dagen och det var redan fredag:-)//Lisa

Av Lisa Prytz - 20 januari 2010 19:51

Jahapp då var det dax att presentera Q 6 veckor och se så stora öron han har!!:-)

Angelica säger att dem bara fortsätteratt växa så  vart skall detsuta, kanske får döpa honom till var det Dumbo eller Jumbo, den lilla elefanten?

 

Mötte dagen och var lite trött//Lisa  

Av Lisa Prytz - 16 januari 2010 14:08

Idag har jag roat mig med att leta och titta runt i mitt bildarkiv och fann ett kort på Maxens (Florimond) son David tror jag att han heter och det är häpnandsväckande så lika dem är far & son? Trodde först det var min Balineshane:-):-)

 

Ett ganska nytaget på alla tre i sin kattbädd dök oxå upp och tanken om hur i hela friden skall Q få plats i bädden dök givetvis upp när jag såg den?

 

Nu när han är en liten bebbe går det ju bra, men han kommer snabbt växa och komma ikapp Hugo både i storlek och temperament så det vill till att Lilla M växer till sig och tar över kommandot här hemma så inte dessa två herremän kommer att strida om "herren på täppan ala stenvägen 8"

 

    

Av Lisa Prytz - 16 januari 2010 11:10

Tror jag är en förklädd stallkatt för se så han rullar sig i min stalltröja han bara älskar lukten av häst när jag kommer hem från Figge, mina stövlar är han lika förtjust i och åker kana med dem i hallen när jag tagit av dem:-):-)


Idag får jag nog avnjuta årets första semla i hetvägg, mumma skall det bli och semleväder är lite av en känsla man får. vädret skallvara lite grått, ruggigt någon minus och dagen skall kännas lite tråkig och då glättar och värmer man sig med en hetvägg:-)


Mötte dagen och idag saknade jag Svante//Lisa



DK* Falkkittens Florimond alias Maxen

    

Av Lisa Prytz - 13 januari 2010 18:17

Här kommer efterlängtade bilder på Lilla Q, som egentligen inte är så liten i jämförelse med andra orientalkattungar i samma ålder. Vet inte vad Angelica ger denna kull, men STORA är dem utom det lilla grynet sysen, fast i en normalväxt kull skulle hon inte vara så värst liten:-)

 

Funderarpå ettämpligt namn men har svårt att komma på ngt så jag tar gärna emot förslag för Q kan han ju inte heta!

 

 

            

Mötte dagen och den gick i ett huj!//Lisa

Av Lisa Prytz - 12 januari 2010 19:48

I lördags tog jag mig en tripp till Angelica med familj i Nässjö för att givetvis träffa dem och se hur deras arabkille, Nielegro utvecklats men även för att ta mig en titt på min nya lilla skatt.

 

Vilken liten tuffing han var, ville hela tiden upp i famnen knorrade och spann hela tiden, otroligt social och sällskapssjuk, det bådar gott inför framtiden:-)

 

Temperament är A och O för mig i balinesaveln, lugna trygga Balineser som tillåter att alla hanterar och pysslar med dem och

välbalanserade i psyket. Givetvis skall dem även vara rätt typade, men tänk er en mycket vacker toppkatt som blir stressad av utställningar, gömmer sig när man får besök hemma och som varken går att hantera hemma vid kloklippning eller hos veterinären och som du är rädd skall bita eller klösa dig i ett utfall...

 

Så fort en ny kattunge kommer hem till mig tränar jag den i hantering och vänjer den vid olika ljud. När det gått en tid och den blivit van vid "miljön" härhemma är det dax att bjuda hem vänner och familj och då alla barn det är nyttigt!:-)

 

Mina Balineser älskar barn och när vi får besök, först vid dörren är dem alltid då det ringer på, alla skall luktas på och inspekteras sen är det gosetime. Efter en intensiv stund då gästerna bara får finna sig i att det är Balineserna som bestämmer när  det räcker får gästerna vara ifred och vips är det plötsligt tyst och stilla.

 

Det skall bli spännande att följa Lilla Q, hurdan han är och blir, men, men han lär väl bli som resten av denna vilda familj:-):-)

 

Mötte dagen och det var tät, tät dimma//Lisa

 

 

Lisa Prytz

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

kitten/kattungar A-litter 2011

 

SE* Qjou z

Aquilino, sys var n03

born 6 juni 2011.

Lives in Göteborg

 

 SE* Qjou z 

Arizona OLH g

lives in cattery 

Mother and father to A-litter

 

IC* Coral Reef s Q OSH d03 var

                         

  CH S* Coral Reef s Melody 

Bal n21

 

Honor/females

  SE* Qjou z Arizona OLH g

Mother and father:

IC S* Coral Reef s Q OSH d03 Var and

CH S* Coral Reef s Melody BAL n21

 

  

CH S* Coral Reef s Melody

Bal n21

 

Males/hanar

IC S* Coral Reef s Q OSH d03 var

 

Kastrater/neuters

GIP S* Coral Reef s Hugo Boss Bal d

 

planer/planes

 Planer våren 2013

   SE* Qjou&acute;z planerar Nedanstående parningar

  CH SE* Qjou&acute;z Arizona Olh g & "Svensson" hos Spottless i Stockholm(se i bloggen)

                 Samt

SE* Qjou&acute;z Bumble Bee Little Sia Var a21 & GIC S* Coral Reef&acute;s Q Osh Var                

 

Kontaktuppgifter Qjou´z Cattery

Lisa Prytz

Mejladress: lisa.prytz@live.se

Vid frågor eller intresse tveka inte att höra av dig!

Utställningar 2012

Utställningsresultat 2012

Nästa utställning planeras 12-13 maj i Falköpings ishall för Q & Arizona

 

Tidigare utställningsresultat kommer presenteras här samt  resultat utöver...

Stamtavla Pawpeds B-Kullen/Pedigree B-Litter

Planer för våren 2014

Våren 2014 planeras en kull med kattungar mellan:

Shilby Lines Yodas Yoga Olh b03 & CH SE Qjou z Arizona Olh g.

i denna kombination blir det endast Balines & Orientaliskt Långhår.

 

                        

 

Planer Hösten 2014

Hösten 2014 planerar vi kull nummer två och då mellan:

 

Shilby Lines Yodas Yoga

                     &

SE Qjouz Chestnut Osh O03 Var

 

                        

  Därefter tar vi en paus då vi vill kunna följa upp dem kattungar söm blivit födda, se hur dem utvecklas samt hur många det blir i varje kull för att inte exploatera Yoda för mycket samt skall mina honor vila upp sig ordentligt efter varje kull och bara vara sängvärmare, leka och ha det gott   

Hanar i avel hos SE Qjouz

Hos SE Qjou z finns idag två hanar som används i avel och då i liten skala, däremellan chipkastreras dem för att vila och bara ha det gott med oss andra härhemma.

 

GIC S* Coral Reefs Q Osh d03 Variant

 

      

 

Shilby Lines Yodas Yoga Olh b03 (import från Schweiz)

 

    Vi har inga hankattsrum, våra hanar lever tillsammans med övriga familjen, leker med dem andra katterna och sover och värmer mattes fötter om natten   

 

Hanarna finns inte tillgängliga för utlån, men något undantag kan göras.

 

Alla katter som besöker Qjouz katteri skall vara

 TESTADE NEGATIVT:

Fiv/Felv

Giardia /Tri Trichomona negativa tester x2

Clamydia

Inte ha rinnande nos/ögon

Diarré/illaluktande avföring/kräkningar innan besöket

 

Fertila honor i avel

Hos SE Qjouz finns idag tre fertila honor, dessa får normalt inte me än en kull  om året eventullt beroende av omständigheter kan någon av dem bli mamma till två kullar.

 

CH SE Qjouz Arizona olh g

Mor: CH S Coral Reefs Melody bal n21

Far: GIC S* Coral Reefs Q Osh d03 Var

   

SE Qjouz Bumble Bee Little Sia a21

 

Mor: CH S Coral Reefs Melody Bal n21

Far: Mezscalitos Stracciatello Sia c21 var (import Holland)

   

SE Qjouz Chestnut Osh O03 Var

 

Mor: CH SE Qjouz Arizona Olh g

Far: CH Skazki Vadim Osh o03 var (Finsk Import)

   

 


Skapa flashcards