Alla inlägg under december 2010

Av Lisa Prytz - 31 december 2010 09:48

Oj, så fort det gick, år 2010 och så mycket som har hänt!

i början av mars åkte jag till min väninna i Nässjö för att hämta hem  min avelshane Q och helst plötsligt hade jag även bokat och köpt en liten hundvalp, Kajsa.

 

Kajsa flyttade in i maj och vände upp och ned på hela vår lugna värld, Balineserna fick fart och matte fick springa upp och ner fyra trapper varannan timma och inte nog med detta så var denna lilla dam alldeles sjövild och med ett huvud för sig, men det har vi rådit bot på och hon äör idag en nio månaders underbar liten tonårstjet<3<3

 

Q hann bli fertil och parade min Balineshona Melody som nu går dräktig och snabbt som ögat ansökte jag om stamnamn till mitt katteri.

 

Mitt sommaren med semestrar och folk på resande fot tog det bara tre veckor att få igenom namnet.

 

Detta tackar jag Lena Höglund för som  var kvick att både sända in ansökan och att sända åter när det kom tillbaka då SVERAK undrade över om stavningen verkligen kunde vara rätt?

 

Jaja, lite lustigt och annorlunda är det kanske Qjou`z, efter min avelshane Q...

 

Jag vill önska er alla som bloggar på min sida ett riktigt Gott Nytt År & med en önskan att nästa år blir lika händelsrikt som det förra

 

 

Vi på Qjou`z börjar med vår första kull kattungar och det skall bli så spännande<3

 

Mötte dagen och ikväll kommer gästerna//Lisa

Av Lisa Prytz - 30 december 2010 09:44

Börjar det det nu bli lite fart på och det är jätteroligt!

Jag har fått förfrågningar på min blivande kull från intressenter från Frankrike samt har min avelshane fått förfrågningar om parningar

Jag bli både rörd och glad:-)

 

Mellis magen den växer och hon är nu en mycket stolt men trött och mycket sömnig blivande kattmamma<3

 

Det är så härligt at se henne när hon skall lägga sig för att vila då magen börjar ta plats och det är många lustiga ställningar hon provar på:-)

 

 

Melli börjar även stiga i rangen härhemma och inte ens Kajsa blir utan hurringar och då speciellt när hon får sin mat vilken Melli fattat tycke för, hon går helt sonika fram och ger Kajsa en hurring, skäller på henne så att hon får lämna ifrån sig sin mat...men matte är med och tar bort maten för det är inga nyttigheter för en havande Balinesprimadonna att äta för henne har matte andra nyttigheter:-)))

 

 

Mötte dagen före nyårsafton och den är lite grå//Lisa

Av Lisa Prytz - 29 december 2010 13:24

Här hemma har mina små vänner det jättetråkigt då matte är hemma och sjuk:-(

 

Kajsa försöker hitta på allt möjligt för att rycka upp oss och få matte ur soffan.

 

Visst är hon rolig när hon liksom Balineserna hoppar upp på skrivbordet och försöker prångla sig ner i deras puff, aningen för lång och aningen för bred, men, men är man katthund så är man:-)

 

Kajsa ligger och spanar på grannarna som promenerar förbi fyra våningar ner...buffar och gruffar om det är någon son ser tillräckligt spännande eller lite otäck ut

 

 

  

Kajsa på span...

 

Mötte dagen och är lite sjuker//Lisa

 

 

Av Lisa Prytz - 26 december 2010 18:03

Har börjat växa och nu syns det tydligt att hon väntar Balinesbebisar. 24 januari vecka 4 har jag tänkt mig att dem skall se dagens ljus, men undrar just vad Melli har tänkt?

 

Jag har börjat förbereda så smått härhemma barnresesäng är inköpt och skall ställas upp nästa vecka bredvid min säng i sovrummet, värmedyna skall köpas in och mera och mera, det är mycket att tänka igenom och förbereda...

 

och semester måste jag planera in så gott det går att tajma födseldagen det känns bäst och tryggast för både Melli och mig att jag är hemma ngr veckor.

  

Oj, så spännande detta kommer att bli och så spännande att se vad som kommer att födas??

 

 

  

 

 

Idag har jag sänt in alla mina uppgifter till två separata kattklubbar

TopCat som jag är huvudmedlem i samt Oriental & Siamesringen en rasklubb för uppfödare av kategori 4...känns riktigt bra:-))

 

 

Mötte dagen och det är snöoväder, men så mysigt när man får hålla sig inne//Lisa

 


Av Lisa Prytz - 10 december 2010 09:07

Denna utställning gick efter förväntan och då denna var att både Q och Hugo skulle få sina cert är jag nöjd men inte mer.


Utställningen som arrangemang måste jag säga var mycket bra, välplanerad lugnt och fortlöpte som det skulle.


Det bästa som jag skulle önska att Bik tar efter och provar var att "de utställare som ej hade katt i panel" fick om de önskade lämna utställningen tidigare, vilket var mycket smart och klokt.


Det blev därav inget kaos i slutet av kvällen då alla skulle ge sig av samtidigt och de som var kvar var verkligen intresserade av panelen och inga stod och tryckte vid burarna och de besökare som betalta för att se alla katter hade hunnit med detta.



  


Hugo Boss och visst har han en fantastiskt rak profil:-))

Q skötte sig exemplariskt som han brukar så vad dem sysslade med förra gången skulle jag bra gärna vilja veta då han spann och var ett riktigt charmtroll som vanligt med ett mycket lungt och stabilt temperament, skönt!!!


Mötte dagen och solen tittar fram:-))//Lisa




Av Lisa Prytz - 10 december 2010 09:00

 

Min Balineshona Melli är nu dräktig och förväntas föda sina kattungar i slutet av januari -11.


Detta blir både min och Q:s första kull så det kommer bli riktigt spännande och givetvis hoppas jag få den första långahåriga Sysen i sverige eller kanske en riktigt snygg chokladbalines.


Jag kommer inte spara någon hona ur denna kull utan blir det en jämn och fin kull och att Melli och Q passar fint ihop kommer jag ta ännu en kull mellan dem.


Är Du intresserad av en Sia, sys, balines eller kanske en orientalkattunge så håll utkik och hör gärna av Dig till mig i slutet av januari


Jag kommer lägga ut mina kattungar med nya bilder 1ggr i veckan så att alla kan följa dem och se hur dem utvecklas


Nu är det bara att hoppas på att allt fortlöper som det skall och att Melli får en komplikationsfri dräktighetstid och att det föds friska, runda och sunda kattungar



Mötte dagen och nu bär det av till staden//Lisa

Lisa Prytz

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

kitten/kattungar A-litter 2011

 

SE* Qjou z

Aquilino, sys var n03

born 6 juni 2011.

Lives in Göteborg

 

 SE* Qjou z 

Arizona OLH g

lives in cattery 

Mother and father to A-litter

 

IC* Coral Reef s Q OSH d03 var

                         

  CH S* Coral Reef s Melody 

Bal n21

 

Honor/females

  SE* Qjou z Arizona OLH g

Mother and father:

IC S* Coral Reef s Q OSH d03 Var and

CH S* Coral Reef s Melody BAL n21

 

  

CH S* Coral Reef s Melody

Bal n21

 

Males/hanar

IC S* Coral Reef s Q OSH d03 var

 

Kastrater/neuters

GIP S* Coral Reef s Hugo Boss Bal d

 

planer/planes

 Planer våren 2013

   SE* Qjou&acute;z planerar Nedanstående parningar

  CH SE* Qjou&acute;z Arizona Olh g & "Svensson" hos Spottless i Stockholm(se i bloggen)

                 Samt

SE* Qjou&acute;z Bumble Bee Little Sia Var a21 & GIC S* Coral Reef&acute;s Q Osh Var                

 

Kontaktuppgifter Qjou´z Cattery

Lisa Prytz

Mejladress: lisa.prytz@live.se

Vid frågor eller intresse tveka inte att höra av dig!

Utställningar 2012

Utställningsresultat 2012

Nästa utställning planeras 12-13 maj i Falköpings ishall för Q & Arizona

 

Tidigare utställningsresultat kommer presenteras här samt  resultat utöver...

Stamtavla Pawpeds B-Kullen/Pedigree B-Litter

Planer för våren 2014

Våren 2014 planeras en kull med kattungar mellan:

Shilby Lines Yodas Yoga Olh b03 & CH SE Qjou z Arizona Olh g.

i denna kombination blir det endast Balines & Orientaliskt Långhår.

 

                        

 

Planer Hösten 2014

Hösten 2014 planerar vi kull nummer två och då mellan:

 

Shilby Lines Yodas Yoga

                     &

SE Qjouz Chestnut Osh O03 Var

 

                        

  Därefter tar vi en paus då vi vill kunna följa upp dem kattungar söm blivit födda, se hur dem utvecklas samt hur många det blir i varje kull för att inte exploatera Yoda för mycket samt skall mina honor vila upp sig ordentligt efter varje kull och bara vara sängvärmare, leka och ha det gott   

Hanar i avel hos SE Qjouz

Hos SE Qjou z finns idag två hanar som används i avel och då i liten skala, däremellan chipkastreras dem för att vila och bara ha det gott med oss andra härhemma.

 

GIC S* Coral Reefs Q Osh d03 Variant

 

      

 

Shilby Lines Yodas Yoga Olh b03 (import från Schweiz)

 

    Vi har inga hankattsrum, våra hanar lever tillsammans med övriga familjen, leker med dem andra katterna och sover och värmer mattes fötter om natten   

 

Hanarna finns inte tillgängliga för utlån, men något undantag kan göras.

 

Alla katter som besöker Qjouz katteri skall vara

 TESTADE NEGATIVT:

Fiv/Felv

Giardia /Tri Trichomona negativa tester x2

Clamydia

Inte ha rinnande nos/ögon

Diarré/illaluktande avföring/kräkningar innan besöket

 

Fertila honor i avel

Hos SE Qjouz finns idag tre fertila honor, dessa får normalt inte me än en kull  om året eventullt beroende av omständigheter kan någon av dem bli mamma till två kullar.

 

CH SE Qjouz Arizona olh g

Mor: CH S Coral Reefs Melody bal n21

Far: GIC S* Coral Reefs Q Osh d03 Var

   

SE Qjouz Bumble Bee Little Sia a21

 

Mor: CH S Coral Reefs Melody Bal n21

Far: Mezscalitos Stracciatello Sia c21 var (import Holland)

   

SE Qjouz Chestnut Osh O03 Var

 

Mor: CH SE Qjouz Arizona Olh g

Far: CH Skazki Vadim Osh o03 var (Finsk Import)

   

 


Skapa flashcards